Rijad. Relacja z podróży

Arabia Saudyjska, Rijad. Relacja z podróży

(na listopad 2021)

Tekst i foto: Paweł Krzyk

Twierdzę Al Dirija na przedmieściach Rijadu wpisano na Listę… UNESCO. Obecnie Królestwo Arabii Saudyjskiej w ramach „programu 2030” prowadzi jej gruntowny remont i modernizację. Ten program to zamiar zmniejszenia uzależnienia gospodarczego kraju od zysków z wydobycia ropy. Dla mnie wszystko „cacy”, tylko obecnie wyłączono wjazd do całej dzielnicy i mogłem ją podziwiać tylko z zewnątrz.

No i zakończyłem z moimi koleżankami objazd Arabii Saudyjskiej dookoła. Przejechaliśmy wynajętym samochodem niecałe 6000 kilometrów przez saudyjskie góry i różnobarwne pustynie…

To piękny kraj, któremu warto podczas zwiedzania poświęcić więcej czasu. Spotkacie tu mnóstwo zabytków, od najstarszych po super wieżowce w centrum Rijadu i zawsze w towarzystwie uśmiechniętych, przyjaznych Saudyjczyków. Na zdjęciach nowoczesne centrum stolicy kraju. Wieżowiec z korytarzem poprzecznym u góry to Wieża Kingdom, którą potocznie nazywają otwieraczem do butelek…

Być na Krańcu Świata…

The Edge off the World (Kraniec Świata), jedno z najbardziej popularnych miejsc turystycznych w Arabii Saudyjskiej, otrzymało nazwę od rozległego widoku horyzontu, oferowanego ze szczytu 300 metrowych klifów. Jest to część długiej skarpy Tuwaig, a wszystko znajduje się na północny zachód od Rijadu w odległości od 50 do około 120 km. Ze szczytu klifów na równinie widać suche rzeki i starożytną drogę dawnych karawan. Można na klifach spędzić czas w różnoraki sposób. My wybraliśmy 6 godzinną wycieczkę z Rijadu, którą połączono z piknikiem, z widokiem na rozgwieżdżone niebo z księżycem w pełni i łuną świateł ponad 5 milionowej stolicy kraju.

Pożegnania nadszedł czas, jak w piosence harcerskiej. Ja żegnam kraj Saudyjczyków po ponad dwu tygodniowej podróży, kraj 6,5 razy większy od Polski, z prawie 32 milionami mieszkańców. Kraj pustynny, z roślinnością tylko w oazach, gdzie żyją głównie z wydobycia i przetwórstwa ropy naftowej (posiadają 25-30% światowych zasobów). Rządzi tu monarcha absolutny według praw szariatu, dominuje islam sunnicki… i z ciekawostek, za przestępstwa przeciwko tej religi karze się chłostą, obcinaniem kończyn, lub egzekucją… Obyczajów odmiennych od naszych przyzwyczajeń występuje znacznie więcej, począwszy od praktycznie powszechnego zasłaniania twarzy kobiet…

Zakończyliśmy zwiedzanie stolicy wypadem na 77 piętro „otwieracza do butelek” (można wjechać na 99-e, ale tego dnia zamknięte), obejrzeliśmy zabytkowy Fort Masmak, zajrzeliśmy do Muzeum Narodowego i poszwendaliśmy się po bazarach. Podobał mi się posiłek w stylowej restauracji Najd Village. To papu na zdjęciu serwują dla dwóch osób, my nie zjedliśmy w… czwórkę.

Załączam także mapkę całej trasy.

Przejście do następnej relacji: Katar dookoła.

Przejście do poprzedniej relacji: z Z Ha’il w stronę Rijadu

Przejście na początek trasy: z Rijadu na południe